Friday, February 11, 2011

Aku Masih Dara

Tajuk : Manisnya Menjadi Seorang Gadis

Tarikh : 15 Januari 2011

Masa : 9-11 malam

Tempat : Balai Ilmu, API Universiti Malaya

Panel : 1) Puan Siti Aini Jamil (RS- Raudhatus Sakinah)

2) Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin ( Pensyarah di API Universiti Malaya)

_____________________________________

Perkara di atas adalah dirujuk (skema abis kot. (^_^)).

siapakah?? jeng..jeng..jeng...

Alhamdulillah, pada tarikh tersebut di atas, sy dan rakan2 yg lain berpeluang mendenngar sebuah forum yg sgt2 menarik-tertarik-forum-ni-mmg-da-bomb yang dianjurkan PMIUM.
Sejak iklan ttg forum ni ditampal di kolej12, mmg hati ni melompat2 (hati melompat eh? Hmm..) gembira nak pegi. I’m very looking 4ward for it. Begitu jga sahabat2 yg lain. Mlh ramai yg nak pegi time tu.

Bila tiba tarikh yg dinanti, kami yg teruja nk gi nie diduga Allah. Mana x nye, elok2 lepas maghrib, ujan lebat mencurah2 turun. Awan nangis sgt hebat mlm tu (^_^). Tempat forum plak bley tahan jauhnya (20 minit camtula law jalan kaki). Jd, x ramai yg x dpt meneruskan niat nk gi. Tambah lagi, mlm tu jgk ade teater kat KPS. Mmg rmai yg dilemma nk g yg mana. Jd, end up ramai yg duk kat bilik je. Ujan lebat kn. So, studylah mereka ^_^.


KITA MERANCANG. ALLAH JUGA MERANCANG. NAMUN PERANCANGAN ALLAHLAH YANG TERBAIK.

antara yg terpilih dlm majlis ilmu ini

Alhamdulillah, sy salah seorg yg terpilih utk pergi walaupun terpaksa mandi 3 kali mlm tu (mandi petang-mandi ujan-mandi pas balik tu). Xpe2, best jgk jadi org paling wangi hari tu. Hehe..

___________________________________
P/S Penaja:

Mulakan bacaan anda dgn ta’awwuz dan bismillah. Niatkan dlm hati mbaca kerana Allah dan rasul-Nya. Kerana ilmu Allah. insyaAllah perkongsian ini sangat bermanfaat buat semua.

*sbrg ralat harap dimaafkan dan diperbetulkan. Terima kasih.
Selamat membaca semua!

___________________________________


Dimulakan forum ni dgn sedikit pengenalan ttg para panel pada malam tu oleh saudari moderator.


Panel pertama, Pn Noraini atat lebih mesra dipanggil Kak Aini, salah seorg penggerak RS; sebuah institut pemulisan gadis2 bermasalah (yg mengandung di luar nikah, dsb), seorg graduan drpd UKM lau x salah. Sudah berkahwin dan telah dikurniakan 4 org cahaya mata.

Panel kedua, Ustz Fatimah Syarha atau lebih senang dipanggil kak Ha (moderator panggil kak Ah, silap2. hehe). Seorang novelis islamis terkenal, yang juga berkhidmat sbg salah seorang pensyarah di UM. Antara karya beliau seperti Tautan Hati dan Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul (mmg terbaekla buku2 nie. Suka2 ^_^). Ustz sudah berkahwin dan sudah dikurniakan seorg cahaya mata. Sekarang on the way anak ke-2. Sama2 kita doakan ye.

Kemudian, masuk ke dalam intipati Manisnya Menjadi Seorang Gadis.

GADIS. Sedari awal datang haid hingga usia 25 tahun. Remaja. Awal belia. Inilah sinonim perkataan “gadis”.

Siapa gadis??

Tiba2 kami diajukan soalan yg mencabar minda drpd kak Ha.
“ APA BEZA ADA SELAPUT DARA DAN ADA NILAI KEGADISAN??? MANA LAGI PENTING?? ” haa.. cuba jawab. Terdiam kami sume. Soalan ni sgt subjektif.

Selaput dara-kita semua sedia maklum lah akan hakikat ini.
Nilai kegadisan- nilai ini berkaitan dgn maruah kita as a “gadis”.

Sekarang, bicara realiti oleh kak Ha.

Realiti 1- ADA SELAPUT DARA TAPI TIADA NILAI KEGADISAN


Realiti ini disamakan dgn situasi gadis2 yang ber“coupling”. Bila couple, beerti kita di tebing kemusnahan. Ini juga beerti kita mencabut 1 ciri solehah dr dalam diri kita.

Allah berfirman dlm kitab-Nya yg mulia dlm surah An-Nisa’, ayat 34.


“Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. ”


Jadi, ikhtilat wajib dijaaga sebaiknya. Berurusanlah dgn muslimin hanya apabila ade urusan. Urusan? Ya, sgt subjektif perkataan ini.

URUSAN SEBENARNYA BERMAKSUD SUATU PERKARA YANG KITA YAKIN KITA MAMPU BERDIALOG DENGAN ALLAH KELAK APABILA DITANYA TENTANGNYA KELAK.


Realiti 2- TIADA SELAPUT DARA DAN TIADA NILAI KEGADISAN


Haa.. reliti ni ditujukan khas kepada golongan2 penzina dan pelacur. Wa’iyazubillahi min zaalik.


Realiti 3- TIADA SELAPUT NAMUN ADA NILAI KEGADISAN


Mendengar realiti ke-3 ini, garu kepala jgk kami dibuatnya. Rupanya, realiti ini disinonimkan dgn perempuan yg aktif bersukan namun masih utuh menjaga maruahnya.


Realiti 4- ADA SELAPUT DARA DAN ADA NILAI KEGADISAN


Ha. Realiti nilah yg kita kene pegang. Sbb skrg ni, ramai kaum lelaki yg chase mahkota wanita berbanding yg cuba pertahankannya. Bila da dpt, making that gurl pregnant, pastu sesuka hati je “missing in action”. Pandai “buat” je, kesannya perempuan jgk yg nak kne tanggung.


Jadi, kita kne pegang prinsip ini.


أصلح نفسك وادع غيره
Baikilah diri kamu dan serulah orang lain.


Caranya? Kita wajarlah mencontohi cara para sahabat baiki diri mereka iaitu dengan duduk dalam satu sistem yg boleh bantu baiki diri kita utk menjadi insan yg lebih baik pada pandangan Allah.


APA PUNCA GEJALA SOSIAL YG KIAN MEMBARAH DLM DIRI REMAJA MASA KINI?


Menurut kata panel, terdapat 2 punca utama:-
1) جنيب الفكر – masalah faham.
2) جنيب السياسي .


Kita pergi kepada punca (1) Masalah Faham.


Masalah faham ini sgt penting utk kita atasi kerana remaja akan buat sesuatu perkara berdasarkan apa yg mereka faham. Mungkin pemahaman salah telah mereka guna pakai dlm kehidupan mereka.


Contohnya, mungkin remaja tersebut bahawa zina itu adalah bukti cinta. Maka, dia berzina demi cintanya. Kalau dia faham zina ini dosa besar, mana mgkin dia akan melakukannya. Bukankah begitu?


Mgkin remaja tersebut faham bahawa dadah itu dapat hilangkan stress, maka dia hisap dadah. Kalau dia faham dadah ini bahaya, haram, memudaratkan diri, of course mereka akan menjauhinya. Bukankah begitu?


Kalaulah mereka faham, membaca Al-Quran itu lebih memberi ketenangan, solat yg khusyuk itu bukti cinta kpd yg paling berhak.. Allah..

USLUB MANA YG MUNGKIN BOLEH DIJADIKAN ALTERNATIF UTK KITA MENANGANI REMAJA BERMASALAH BEGINI?


1. Rangsang remaja berfikir. Bagi mereka analogi.


2. Fahamilah mereka. Bagi contoh dgn cara berhikmah, bukan dgn cara menghukum.


3. Bersahabatlah dgn mereka, jgn aggp mereka sebagai musuh.


4. Fikirkan cara yg kreatif. Pada kebiasaannya, apa yg ditengok visual oleh remaja, akan diulang tayang byk kali dalam minda mereka. Jadi, ini akan memberi kesan pada personaliti dan cara pembawakan diri mereka.


DAPATLAH DISIMPULKAN DARIPADA TAJUK INI:-


1) Kita perlu berhijrah. Nak berhijrah ni kenalah dimulakan dgn paksaan.


2) Syaitan merupakan makhluk yg x pernah putus asa. Jadi, kita kena sama2 dekatkan diri dgn Allah supaya kita x terpedaya dgn ipu helah mereka.


3) Kita perlulah bijak dalam mengawal emosi, lebih2 lagi perkara2 yg berkaitan dgn hati kita. Maka persiapkanlah diri dengan Quran, ilmu dsb.


4) Visi dan misi hidup mesti jelas. FIRST THING FIRST. Ibnu Qaiyum menukilkan,
“sesungguhnya Allah cemburu kpd hati yang mengasihi makhluk lain dr diri-Nya”
so, from now on, “ALLAH IS OUR PRIORITY”


alhamdulillah, forum ini begitu sarat dgn ilmu, motivasi, nasihat, dan guideline utk diri2 yg bergelar remaja. Sama2lah amblik iktibar.


Pepatah Arab ada mengatakan,


إذا فسد الشباب فسد الشعوب
“Apabila rosaknya pemuda, rosaklah bangsa”


Forum ini berakhir kira2 jam 11 malam.

________________________________________


Sy memohon maaf atas segala kekurangan dan kesalahan dalam entry ni. Ss yg baik itu drpd Allah, yg buruk itu adalah kelemahan sy dalam penulisan maya ini.
Syukran kerana sudi meluangkan masa membaca entry ini. Jazakumullah khairan kathiiran..


Wallahua’lam .

No comments: